Podkast: Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Elevundersøkelsen som ble offentliggjort i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. Nesten 9 av 10 elever i vg1, og i over 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt på skolen. Det er et viktig utgangspunkt, men fortsatt blir for mange barn og unge mobbet og føler på utenforskap. Vi ser at mye av mobbingen og utestengingen foregår digitalt. Det er brutalt og vondt.Men det er en glede at mobbetallene går ned. Vi håper at pilen har snudd og at vi sammen vil bidra til å stoppe mobbingen
– Vi er forsiktig optimister, endringen er ikke stor, men vi er på rett vei. Vi må ta elevene på alvor og det er vi som voksne som må ta ansvar og sikre at alle blir sett, inkludert og får venner. Vi må jobbe systematisk og langsiktig med skolemiljøet og være tydelig på hvordan vi skal være mot hverandre, sier leder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.
Skolelederforbundet vil være med på å gjøre et ekstra løft mot mobbing og utenforskap i skolen og barnehage, vi vet at det tar tid å snu en trend. Vi ser at det er kun sammen vi kan greie å sikre at alle gleder seg til å gå på skolen og barnehage. Lærere, ledere og øvrig ansatte i barnehage og skole legger hver dag ned en fantastisk innsats for å styrke miljøet.
– Vi vet at det jobbes knallhardt med læringsmiljø og oppfølging av elever på skolene våre. Vi må jobbe for å bygge opp en tillitsbasert dialog og samarbeid med skoleledere, lærere, ansatte, elever og foresatte! Skolene kan ikke løse dette alene, det er kun gjennom dialog og samarbeid vi greier å stoppe mobbingen, sier Mona Søbyskogen, nestleder i Skolelederforbundet.
– Det viktigste vi må gjøre er få til en skole der alle blir sett, hørt og inkludert. Alle skal glede seg til å gå på skolen, hver dag. Elevene skal ha voksne de stoler på rundt seg. Vi må greie å lage denne tryggheten i skolen. Det viktigste grunnlaget for læring er trygghet og tilhørighet, fastslår nestleder Mona Søbyskogen.
Undersøkelser viser at skoleledere mener det er behov for økt kompetanse i skolen i arbeidet med å skape et trygt og godt skolemiljø. Det er behov tilstrekkelige ressurser, kvalifisert personell og god rådgivning.
– Vi må styrke laget rundt eleven. Det er nødvendig å øke kompetanse til alle skoleledere og lærere, vi må satse på flere yrkesgrupper i skolen som barnevernspedagoger, sosionomer, psykologer og vernepleiere, avslutter Stig Johannesen.