Ufrivillig skolefravær: Hvordan møter vi nevrodivergente elever?

«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?

Vi møtte Annette Drangsholt fra Autismeforeningen og psykolog Peder Kjøs i Arendal for å prøve å komme til bunns i dette.  I samtalen kom vi blant annet innom samarbeidet med foreldrene, moderne skolearkitektur og elever som opplever seg overvurdert og undervurdert på samme tid.

Relaterte artikler

Krever styrking av skoleledelse

Skolelederforbundet, som er en del av European School Heads Association (ESHA), har sendt et viktig brev til norske politikere med en sterk oppfordring om å prioritere skoleledelse.

Nyheter
Forbundsleder Stig Johannessen

Skolelederforbundet støtter opprettelsen av utvalg for framtidens skole

I forbindelse med behandlingen av Meld. St. 34 «En mer praktisk skole» ble det, fredag 29. november, oppnevnt et nytt utvalg. Utvalget skal gjøre rede for skolens rolle og brede samfunnsmandat og utrede fellesskolens rolle i fremtidens samfunn. Skolelederforbundet støtter dette arbeidet og mener det er viktig at diskusjonen omfatter hvordan skolen kan forberede elever på deltakelse i utdanning, arbeidsliv og samfunn, samtidig som den ivaretar sosiale fellesskap og tillit.

Nyheter

Etterlyser en rød tråd i skolepolitikken

For å kunne gjøre en god jobb, må utdanningssektoren få tid og anledning til å jobbe med kvalitet – uten stadig nye retningsforandringer.

Nyheter