Podkast: Kan man lære matte av å bygge en båt?

Er hensikten med praktisk-estetiske fag kun å lære elevene å uttrykke seg kunstnerisk, eller kan de også tilby en alternativ inngang til teorifag?

Dosent Carl Fredrik Dons fra NTNU hevder at mange ikke ser synergieffektene mellom praktisk-estetiske og andre fag. Det gjelder også i stortingsmeldingen «En mer praktisk og variert skole».

Han advarer mot å bygge ned de praktisk-estetiske fagene og sier at vi istedet må våge å satse, ved å heve kompetansen i skolen og hente inn ressurser fra næringsliv og kulturskole.

Relaterte artikler

Foreldre og voksne må bli en aktiv del av og involvere seg i barnas digitale hverdag

Skjermbrukutvalgets utredning «Det digitale (i) livet: Balansert oppvekst i skjermenes tid» gir et viktig bidrag til å styrke kunnskapsgrunnlaget om barn og unges skjermbruk. Digitale medier og skjermbruk er blitt en naturlig del av barns og ungdoms hverdag. Derfor er vi glad for at Skjermbrukutvalget har fremlagt sin rapport. Det er viktig at vi sikrer en balansert tilnærming for å sikre barna våre en god opplæring og trygg bruk av skjerm.

Nyheter

Lønnsoppgjør i staten har også flere sider

De kommende ukene er årets tariffoppgjør i staten til behandling i Rikslønnsnemda. Dette gjelder ikke for YS Stat, som inngikk en ny tariffavtale med staten tidligere i år.

Nyheter

Skolebygget som kulturhus i nærmiljøet

Skolebygningen i distrikts-Norge er langt mer enn bare et sted for undervisning. Den representerer håp, stabilitet og muligheter for fellesskap, og den bygger bro mellom generasjoner, ivaretar lokal kultur og støtter et levedyktig og sterkt lokalsamfunn.

Nyheter