Podkast: Kan man lære matte av å bygge en båt?

Er hensikten med praktisk-estetiske fag kun å lære elevene å uttrykke seg kunstnerisk, eller kan de også tilby en alternativ inngang til teorifag?

Dosent Carl Fredrik Dons fra NTNU hevder at mange ikke ser synergieffektene mellom praktisk-estetiske og andre fag. Det gjelder også i stortingsmeldingen «En mer praktisk skole».

Han advarer mot å bygge ned de praktisk-estetiske fagene og sier at vi istedet må våge å satse, ved å heve kompetansen i skolen og hente inn ressurser fra næringsliv og kulturskole.

Relaterte artikler

Beredskap

Nytt styringsdokument for arbeid med sikkerhet og beredskap

Kunnskapsdepartementet har oppdatert sitt styringsdokument for arbeidet med sikkerhet og beredskap i vår sektor. I det nye dokumentet kan du lese de helt overordnede og nasjonale føringene for det viktige arbeidet vi må gjøre lokalt for å være påkoblet og forberedt i vår urolige tid.

Nyheter
Alf Aschim og Per Magnus Thompson

Ledelse i usikre tider: Empati, trygghet og tydelighet

Hvordan kan ledere takle usikkerhet i store endringsprosesser, som strukturendringer og økonomisk ustabilitet?

Nyheter

Elevene trenger mer lærerstøtte

Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.

Nyheter