Kreativ skriving i STE(A)M-undervisning og læring

The European School Heads' Association (ESHA) har nådd slutten av et spennende prosjekt som hadde som mål å gjøre STE(A)M-undervisning mer inkluderende, engasjerende og deltakende for alle elever. Dette prosjektet fokuserte på å gjøre STE(A)M-undervisning mer inkluderende og engasjerende gjennom en modell kalt Creative Writing Laboratory (CWL).

 

Modellen benytter historiefortelling og kreativ skriving til å løse praktiske problemer ved å kombinere kreative og vitenskapelige tilnærminger. CWL involverer seks hovedkomponenter:

  • En original idé
  • Et problem
  • En aktivitet for problemløsning
  • En historie
  • En fortelling som visualiserer løsningen
  • En avslutning som viser elevenes resultater

CWL-metodikken fremmer samarbeid, og krever støtte fra skoleledelsen og et fleksibelt læringsmiljø. Gjennomføring av CWL kan også gjøre skolen til en «lærende organisasjon,» der elevene kan jobbe med reelle problemer og få umiddelbar tilbakemelding på ferdigheter som kreativitet og problemløsning.

CREAM-policy-dokumentet, utviklet av ESHA, gir retningslinjer for å skape et støttende miljø for CWL i skoler. Dokumentet anbefaler tiltak som fremmer kreative metoder, lærerteamarbeid, sammenheng mellom skole og virkelighet, og bruk av kreative metoder for trivsel og traumehåndtering. Materialene fra prosjektet er tilgjengelige på flere språk.

Les mer i oktoberutgaven av ESHAs nyhetsbrev »

Relaterte artikler

Marte Meo, en metode for barns beste

Jeg er styremedlem i sentralstyre i skolelederforbundet. Dette er en viktig oppgave for meg. Jeg er virksomhetsleder i barnehage og representerer derfor barnehage i styret. Det å være leder er en «profesjon» som er komplekst om du er i barnehage, skole eller et hvilket som helst annet yrke.

Nyheter

– Nå er tiden inne for et tydelig politisk signal om å satse på våre barn og unge

Kommuneøkonomien er under kraftig press, og dette har alvorlige konsekvenser for barn og unge – vår fremtid. Skoler og barnehager over hele landet står i fare for å mislykkes i sitt samfunnsoppdrag: å gi barna en trygg oppvekst og god utdanning. Forventningene øker, men ressursene blir stadig færre. Særlig laget rundt eleven – lærere, spesialpedagoger, rådgivere og andre støttespillere – svekkes, noe som kan føre til utenforskap, psykisk uhelse og ungdomskriminalitet. Fellesskolens rolle som sosial utjevner er dermed truet.

Nyheter
Militært Kvinnelig Nettverk

YS’ likestillingspris for 2024 tildeles Militært Kvinnelig Nettverk

Militært Kvinnelig Nettverk tildeles YS’ likestillingspris for sin mangeårige innsats for å fremme samhold, profesjonell utvikling og deling av erfaringer kvinner imellom i Forsvaret.

Nyheter