Kreativ skriving i STE(A)M-undervisning og læring
The European School Heads' Association (ESHA) har nådd slutten av et spennende prosjekt som hadde som mål å gjøre STE(A)M-undervisning mer inkluderende, engasjerende og deltakende for alle elever. Dette prosjektet fokuserte på å gjøre STE(A)M-undervisning mer inkluderende og engasjerende gjennom en modell kalt Creative Writing Laboratory (CWL).
Modellen benytter historiefortelling og kreativ skriving til å løse praktiske problemer ved å kombinere kreative og vitenskapelige tilnærminger. CWL involverer seks hovedkomponenter:
- En original idé
- Et problem
- En aktivitet for problemløsning
- En historie
- En fortelling som visualiserer løsningen
- En avslutning som viser elevenes resultater
CWL-metodikken fremmer samarbeid, og krever støtte fra skoleledelsen og et fleksibelt læringsmiljø. Gjennomføring av CWL kan også gjøre skolen til en «lærende organisasjon,» der elevene kan jobbe med reelle problemer og få umiddelbar tilbakemelding på ferdigheter som kreativitet og problemløsning.
CREAM-policy-dokumentet, utviklet av ESHA, gir retningslinjer for å skape et støttende miljø for CWL i skoler. Dokumentet anbefaler tiltak som fremmer kreative metoder, lærerteamarbeid, sammenheng mellom skole og virkelighet, og bruk av kreative metoder for trivsel og traumehåndtering. Materialene fra prosjektet er tilgjengelige på flere språk.
Les mer i oktoberutgaven av ESHAs nyhetsbrev »