Bli med på konferanse om fagfornyelsen og LK20 samisk i Alta

Utdanningsdirektoratet og Sametinget inviterer en konferanse i Alta 30. og 31. oktober 2024. Konferansen retter seg mot lærere, skoleledere og skoleeiere i grunnskolen og videregående opplæring, med fokus på fellesfagene. Målet er å inspirere til fortsatt arbeid med læreplanverket LK20 samisk, og å styrke skolens rolle i å fremme et inkluderende og trygt miljø for alle elever.

Samehets og diskriminering er et alvorlig samfunnsproblem som også rammer mange samiske barn og ungdommer i skolen. Tall viser at:

• Hver fjerde ytring om samer på Facebook er negativ.
  • 15 % av befolkningen har observert samehets.
  • 1 av 3 samer i Troms og Finnmark har opplevd diskriminering.

Selv om Opplæringsloven kap. 12 slår fast at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø, er det fortsatt mange samiske elever som ikke føler seg ivaretatt. Skolen skal ha nulltoleranse for krenkelser, men det kreves innsats for å gjøre denne visjonen til virkelighet.

Derfor arrangerer Utdanningsdirektoratet og Sametinget nå denne konferansen med mål om å inspirere til fortsatt arbeid med læreplanverket LK20 samisk. Konferansen er rettet mot grunnskolen og fellesfag i videregående opplæring og er en del av arbeidet med støtteressurser til LK20S og LK20 som Udir utvikler i samarbeid med Sametinget og resten av partene i strategien for fagfornyelsen.

Meld deg på konferansen nå

Diskusjon om et tryggere skolemiljø for samiske elever

Under Arendalsuka ble det arrangert en debatt med temaet «Rett til trygt og godt skolemiljø – også når du er samisk», hvor flere sentrale aktører deltok, inkludert representanter fra Sametinget, Elevorganisasjonen,Likestillings- og diskrimineringsombudet, samt Skolelederforbundet. Dette understreker behovet for økt oppmerksomhet rundt samehets, både i samfunnet generelt og i skolen spesielt.

Samehets.no finnes det nyttig informasjon om hva samehets er, samt omfanget og konsekvensene av dette problemet. Sametinget har også utarbeidet en handlingsplan mot samehets.

Delta og bidra til endring

Denne konferansen er en unik mulighet til å fordype seg i fagfornyelsen og læreplanen LK20 samisk, samtidig som vi tar et felles ansvar for å sikre et godt skolemiljø for alle, uavhengig av bakgrunn. Ved å delta får du nyttige verktøy og inspirasjon til å gjøre en forskjell i din skolehverdag. Sammen kan vi bidra til å bekjempe samehets og styrke inkluderingen av samisk kultur og språk i skolen.

Meld deg på konferansen nå