
Krever reallønnsvekst
Torsdag 24. april startet lønnsoppgjøret i kommunesektoren og stat. Fredag 25.april er også lønnsforhandlingene i Oslo kommune i gang. Skolelederforbundet krever sammen med YS reallønnsvekst for våre medlemmer.
Regjeringen har like før påsken setter inn, lagt frem forslag om individ – og fraværsregister. Skolelederforbundet er positive til forslaget, men understreker viktigheten av at barnets beste, høy personvernstandard og minimal administrativ belastning alltid må stå i sentrum. Forbundet tror at individregistre vil gi nødvendig kunnskap for å utvikle en mer treffsikker, inkluderende og kunnskapsbasert barnehage- og skolepolitikk.
Regjeringens forslag om individ- og fraværsregister vil ifølge Skolelederforbundet vil kunne bidra til at vi får et solid kunnskapsgrunnlag for å utvikle barnehage og skole, slik at vi på en god måte kan støtte barn og unge med målrettede tiltak underveis i utdanningsløpet. Skolelederforbundet er glad for at regjeringen har lyttet til sentrale innspill fra forbundet.
Departementet understreker at teknologiske løsninger vil redusere arbeidsbyrden for skolene. Skolelederforbundet advarer imidlertid mot teknologioptimisme som kan skjule merarbeid for skoleledere og lærere, dersom systemene ikke fungerer sømløst eller datakvaliteten må kontrolleres manuelt. Forbundet presiserer at intensjonen med registeret må være å gjøre hverdagen enklere, ikke øke det administrative arbeidet.
En sentral bekymring for Skolelederforbundet er at innføringen av individregistre påfører skoleledere, lærere og barnehageansatte økt administrativ belastning. Forbundet forventer at systemene som skal brukes, integreres i allerede eksisterende digitale verktøy og ikke skaper unødig merarbeid i en allerede presset arbeidshverdag. Støtten til forslaget er betinget av at dette følges opp.
Departementet uttrykker at teknologiske løsninger vil redusere arbeidsbyrden for skolene, men det foreligger ingen grundig vurdering av hvordan dette faktisk vil slå ut i praksis. Skolelederforbundet advarer mot en teknologioptimisme som egentlig skjuler et merarbeid for skoleledere og lærere dersom systemer ikke fungerer sømløst eller datakvaliteten må kontrolleres manuelt.
Dette skriver regjeringen om saken:
Det trengs mer kunnskap om hvordan barn har det i barnehager og skoler. Derfor vil regjeringen opprette to nasjonale registre med noen personopplysninger om hvert enkelt barn slik at det blir mulig å følge utviklingen deres over tid.
Her er link til saken: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-foreslar-a-opprette-nasjonale-individregistre/id3097023/