Aktuell internasjonal forskning om skoleledelse

Aktuell internasjonal forskning om skoleledelse

Forskningsnettverket EEPN har hatt sitt avslutningsseminar og laget en anbefaling for videre internasjonalt forskningssamarbeid.

Skolelederforbundet er en av 29 partnere fra 18 land i European Education Policy Network on Teachers and School Leaders. Det er et bredt sammensatt europeisk nettverk, som består av organisasjoner, politikere, forskere og andre med som har interesse av fremme samarbeid, politikkutvikling og forskning relatert til skolesektoren og skoleledelse.

I Dublin den 3. og 4. november ble avslutningskonferansen for nettverket gjennomført. På prosjektets hjemmeside  kan du lese mer om forskningen som nettverket har støttet de tre siste årene.  Du finner også en samlet oppsummerende anbefaling for videre arbeid. Oppsummeringen med anbefalinger fra år 3 finner du her.

I forlengelsen av prosjektet er det søkt om et nytt utviklingsprosjekt EduLEAD (European Network on Educational Leadership) hvor Skolelederforbundet sammen med det Irske skolelederforbundet er foreslått som medlemmer i styringsgruppen. EduLEAD-nettverket ønsker å forsterke betydningen av god skoleledelse sett i relasjon til de stadige nye behovene skolene møter. Prosjektforslaget er til vurdering i EU systemet, og målet er at dette skal starte opp i løpet av våren 2023.

Skolelederen publiserte i vår en artikkel som forteller mer Skolelederforbundets internasjonale arbeid. Artikkelen kan du lese her.

 

 

Relaterte artikler

Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark

Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.

Nyheter | Fagartikler

Pekefinger eller støttespiller: Hva blir statsforvalterens rolle under den nye opplæringsloven?

Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).

Nyheter

Har kunstig blitt naturlig?

På Vika videregående i Oslo er skoledagen preget av både kunstig og naturlig intelligens. Hva er erfaringen?

Nyheter | Fagartikler