9 av 10 klager på mobbesaker får medhold hos statsforvalteren

Av de over 700 mobbesakene som ble klaget inn til statsforvalterne i første halvdel av 2021, fikk mer enn ni av ti elever og foreldre medhold.

Ill: Istockphoto

Det viser nye tall fra Utdanningsdirektoratet.

– Dette viser at vi må ha en enda sterkere innsats for et godt og trygt læringsmiljø, og at det er viktig at lærere og andre ansatte i skolen får nok tid til å følge opp hver enkelt elev på en god måte, uttaler kunnskapsminister Tonje Brenna.

Laget rundt eleven viktigst

Vi setter stor pris på at dette blir satt på dagsorden og tatt på alvor. Det viktigste skolene kan gjøre er å styrke laget rundt eleven, og det krever koordinering fra skoleledelsen og ressurser til å sette inn nødvendige tiltak.

Kunnskapsministeren åpner for at skolene kan ta kontakt dersom de har behov for ressurser, redskaper eller kompetanse. Vi vet at mange skoler har slike behov, både når det gjelder økonomiske rammer, frihet til å tilknytte seg fagpersonale og kompetanseutvikling. Dessuten er det mange skoler som har mindre handlingsrom på grunn av krevende kommuneøkonomi.

Mobbesakene klages inn til statsforvalterne når elever og foreldre opplever at skolen ikke tar saken deres på alvor.

Relaterte artikler

Bedre data – bedre beslutninger, regjeringens forslag til individ- og fraværsregister

Regjeringen har like før påsken setter inn, lagt frem forslag om individ – og fraværsregister. Skolelederforbundet er positive til forslaget, men understreker viktigheten av at barnets beste, høy personvernstandard og minimal administrativ belastning alltid må stå i sentrum. Forbundet tror at individregistre vil gi nødvendig kunnskap for å utvikle en mer treffsikker, inkluderende og kunnskapsbasert barnehage- og skolepolitikk.

Nyheter

Mellomoppgjøret og reforhandling av SFS2213

Årets sentrale forhandlinger er et mellomoppgjør som handler om penger. Men vi skal også forhandle om to viktige særavtaler: SFS2213 og SFS2201. Av: Knut - Arve Skålevik, Seksjonsleder i Skolelederforbundet

Nyheter

Webinar: Barnets beste og barns rett til å bli hørt

Hvordan kan vi gjøre gode barnets beste-vurderinger? Hvilken innvirkning har den nye opplæringsloven for slike vurderinger? Og hvordan sikrer vi som skoleledere at barna får være med og påvirke vurderingen av deres egen situasjon?

Nyheter