2024- nok et år med vekst og handlekraft i Skolelederforbundet
Mona Søbyskogen er nestleder i Skolelederforbundet.(Foto: Ole Alvik / Skolelederforbundet)

2024- nok et år med vekst og handlekraft i Skolelederforbundet

Vi skriver 2025, og ser tilbake på et aktivt og innholdsrikt år i Skolelederforbundet. Takk alle sammen for kraften dere legger i medlemskapet deres, i lederrollen og i arbeidet med å sikre barn og unge en trygg og god hverdag.  I 2024 fikk vi 393 nye medlemmer. En solid medlemsvekst!

Nestleder i Skolelederforbundet, Mona Søbyskogen

Det flotte sekretariatet vårt leverer! Der hadde vi alle på plass 1. juni, og etter en periode med utskiftninger og vakanser, har de nå tatt fatt på struktur og rigg for å imøtekomme ønsker og behov ute. Vi har hatt 180 deltakere på kurs hos oss i Lakkegata i Oslo dette året. Lederskolen vår er et kjært møte- og læringspunkt, der tillitsvalgte og medlemmer fra hele landet møtes, bygger kompetanse og utvikler forbundet.

I 2024, har arbeidet i sekretariatet og i politisk ledelse, vært basert på sentralstyrets prioritering av fire hovedområder fra programdokumentet. Arbeidet videreføres selvfølgelig videre inn i 2025, da det er lagt gode fundamenter å bygge videre på. De fire hovedområdene er:

God kommuneøkonomi
Sikre barn og unge en trygg og god oppvekst med mulighet for læring og utvikling. Det er avgjørende å ha et solid og kompetent tverrfaglig lag rundt skolen og barnehagen. Med dette mener vi et godt støtteapparat med relevant kompetanse på eiernivå og på barnehage- og skolenivå.

Laget rundt eleven
Et solid og kompetent tverrfaglig lag rundt barna, både i barnehage og skole.

Tillitsreformen
De reformer som innføres, må følges opp på en god og systematisk måte av sektoren selv, uten at det innføres nye rapporteringskrav og -rutiner.

Et lederløft
Et løft i denne sammenhengen må forstås som at ledere får en god merkantil støtte, et godt lag rundt barna og medarbeiderne, gode arbeidsvilkår og en lønn som gjenspeiler ansvar, kompleksitet og kompetanse. En lederutviklingskultur må styrkes og etableres i alt politisk og administrativt utviklingsarbeid.

 

Forskningsprosjektene våre har også i år bidratt til å underbygge og styrke forbundets posisjon. Vi er en fremoverlent og kompetent aktør. Vi bidrar med solide underlag til politisk påvirkningsarbeid både på nasjonalt og lokalt nivå.

Vi har gjennom året hatt mange, konstruktive møter med KD og Udir, der vi alltid løfter leders handlingsrom og vilkår for å utføre mandatet. Vi må tillate oss å feire at regjeringen la inn et eget kapittel om skoleledelse i stortingsmeldingen om en mer praktisk og variert skole. Samarbeidet vårt med departementet om å konkretisere dette kapittelet er godt i gang. Det er avgjørende å få rammet inn dette nasjonalt, og at vi får bidra i dette arbeidet. Det vil gi ytterligere kraft til det lokale partssamarbeidet medlemmene våre står i.

Forskningen vår, stortingsmeldingen om en mer praktisk og variert skole, konsekvensene av statsbudsjettet og rammevilkår for ledelse har også vært tema i våre møter med de politiske partiene denne høsten. Vi har gitt konkrete innspill og tips til partiprogrammene, og gitt partiene de innspillene vi hadde i høringene til komitéene da statsbudsjettet ble presentert.

Dette året har vi blitt ytterligere bekymret for de rammene kommunene og fylkeskommunene har til å gi barn og unge en trygg, robust og inkluderende oppvekst. Situasjonen for ledere i barnehager og skoler er så krevende nå, at det er vanskelig å holde oss til vår intensjon om alltid å være konstruktive og saklige i retorikken. Det har vært helt sentralt for oss å formidle den hverdagen medlemmene våre står i lokalt, når vi møter politikere sentralt. Dette er også noe vi har forsterket i vårt samarbeid med andre forbund og parter. Et samarbeid som har resultert i kronikker og tekster vi håper også gjør nytten for dere i det lokale påvirkningsarbeidet.
Virkelighetsoppfatningen deles av de andre partene vi har dialog og samarbeid med. Vi har hatt flere utspill om aktuelle utfordringer der vi står sammen med andre. Vi møter jevnlig KS, Elevorganisasjonen, Foreldreutvalget, Barneombudet, de øvrige fagforbundene i oppvekstsektoren, og samarbeider blant annet om laget rundt eleven, helhetlig kvalitetsutviklingssystem, vurdering, avtaleverk og mye mer.

Vi skal fortsatt holde fanen høyt og holde trykket på arbeidet vårt med å anerkjenne lederrollen, både nasjonalt og lokalt. Vi må løfte viktigheten av å få representere som tillitsvalgt i egen organisasjon. Det er fortsatt medlemmer som melder om at enkelte arbeidsgivere ikke anerkjenner våre lokale tillitsvalgtes plass rundt bordet. Vi er ikke i mål!

Vi vil takke dere for alle hyggelige invitasjoner ut til fylkes- og lokallag gjennom året. Det er i møte med dere vi henter drivstoff og inspirasjon til å stå på for forbundet. Vi er midt i gjennomføringen av alle årsmøtene rundt om i landet, og innspillsmøter til rullering av programdokumentet peker retning frem mot 2025- årsmøteåret. Forberedelsene er i full gang, og alle høringssvarene dere har gitt til OU-rapporten er grundig behandlet i sentralstyret som har gitt vedtektsgruppa i oppdrag å bearbeide og sende forslag til nye vedtekter på høring til dere til våren, i god tid til årsmøtepapirene må ut.

Godt nyttår! Vi ser frem til et nytt år sammen med dere!
TAKK igjen for at dere er med og gjør Skolelederforbundet relevant, handlekraftig, fremtidsrettet og kompetent.

Relaterte artikler

Elever ved Smiå

Byggjer meistring, motivasjon og framtidskompetanse gjennom praktisk læring

Trivsel, meistring, motivasjon og glede over å lære nyre ting står i fokus for læringsarenaen «Smiå» på Gossen i Aukra kommune. Etter halvanna års drift kan tilsette og elevar sjå tilbake på mange gode læringsopplevingar.

Nyheter

Høringsinnspill om nasjonale registre for barn i barnehager og skoler

Skolelederforbundet leverte denne uken sitt innspill til høringen om opprettelse av nasjonale registre for barn i barnehager og skoler.

Nyheter
Elever ved Atlanten vgs

Skaper et trygt læringsmiljø som fordriver mobbing

Få andre norske skoler har så lave mobbetall som Atlanten videregående skole i Kristiansund. Det oppnår de selv om skolen ikke har fokus på å bekjempe mobbing. Lite mobbing er en bieffekt av arbeidet med å skape et trygt læringsmiljø.

Nyheter