Brudd i forhandlingene i Oslo kommune

Partene i tariffoppgjøret i Oslo kommune klarte ikke å komme til enighet. Dermed går forhandlingene videre til mekling.

Anne Nyland
Fylkeseder Anne Nyland er skuffet over at partene ikke kom til enighet i Oslo.

– Vi er selvfølgelig skuffet over at vi ikke klarte å komme til en enighet. Våre medlemmer i Oslo har stått på dag og natt for å gi barn og elever det opplæringstilbudet de har krav på. Derfor hadde vi forventet at kommunen ville strekke seg lengre, sier Anne Nyland, som er fylkesleder i Skolelederforbundet Oslo.

Vanskelig å rekruttere og beholde gode ledere

– Forskning viser at det blir stadig vanskeligere å rekruttere og beholde gode ledere i barnehage og skole. Lønn og arbeidsvilkår er viktige virkemidler som kan og må benyttes for å forhindre at vi mister de beste lederne til andre sektorer. Da er det avgjørende at ledere skal tjene vesentlig mer enn dem de er satt til å lede. Slik er det ikke nødvendigvis i Oslo i dag, avslutter Nyland.

Forhandlingsleder i YS Oslo kommune, Mona Bjørnstad er også skuffet over at de ikke klarte å få til en forhandlingsløsning.

– Arbeidsgiver var ikke villig til å komme oss i møte på kravet om styrking av kjøpekraften til våre medlemmer. Derfor er vi nå i brudd, sier hun.

Les mer på YS.no

Også oppgjørene i statlig og kommunal sektor endte med brudd.

Relaterte artikler

Beredskap

Nytt styringsdokument for arbeid med sikkerhet og beredskap

Kunnskapsdepartementet har oppdatert sitt styringsdokument for arbeidet med sikkerhet og beredskap i vår sektor. I det nye dokumentet kan du lese de helt overordnede og nasjonale føringene for det viktige arbeidet vi må gjøre lokalt for å være påkoblet og forberedt i vår urolige tid.

Nyheter
Alf Aschim og Per Magnus Thompson

Ledelse i usikre tider: Empati, trygghet og tydelighet

Hvordan kan ledere takle usikkerhet i store endringsprosesser, som strukturendringer og økonomisk ustabilitet?

Nyheter

Elevene trenger mer lærerstøtte

Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.

Nyheter