Opplæringslov, hovedtariffoppgjør og kompetanseheving

Vi er inne i en travel periode i skolen. Det er mye som skjer på en gang. Altfor mye til å nevne alt, men noen av sakene kan ikke nevnes for ofte.

Av: Kari Eide, sentralstyremedlem i Skolelederforbundet

Om få måneder får vi en ny opplæringslov med forskrift. Velkjent lov og forskrift skal avlæres, og ny kunnskap skal feste seg og implementeres i hverdagen. Dette er den rettslige rammen rundt samfunnsoppdraget vårt. Sammen med Udir, KS, Elevorganisasjonen og lærerorganisasjonene har Skolelederforbundet sendt brev til skoleeierne med oppfordring til å ta grep om arbeidet. Vi oppfordrer alle til å sjekke ut landingssiden på udir.no.

Når kalenderen bikker mars, er det tid for årets lønnsoppgjør. I år er det hovedtariffoppgjør, med tilhørende forhandlinger om hovedtariffavtale, i tillegg til lønn for vår sektor.

Det blir et spennende oppgjør. For mange er den økonomiske situasjonen vanskelig. Å få endene til å møtes er ikke en selvfølge. Dersom ikke lønna i skolen og barnehagen er konkurransedyktig vil vi ikke få rekruttert nok kvalifisert personell. Allerede sliter vi med å få rekruttert kvalifiserte lærere innen enkelte av yrkesfagene. Det er få som er villig til å gå ned i lønn for å jobbe i skolen eller barnehagen.

Allerede i mellomoppgjøret 2023 ble det bestemt at alle i kapittel 4 skal ha lokalt lønnsoppgjør i tillegg til det sentrale. Det betyr i praksis at alle som jobber i skole og barnehage skal omfattes av lokalt lønnsoppgjør. Hvordan skole- og barnehageeierne og organisasjonene blir enige om å innrette dette, er ikke klart per dags dato, men de forbereder seg. For den enkelte arbeidstaker og leder skjer denne øvelsen så sjelden at det er ikke til å undres over at noen nok kjenner på en usikkerhet og spenning på hvordan man skal få dette i havn.

Høringsfristen for kvalitetsutviklingsutvalgets NOU er i disse dager. En spennende høring som har mange vyer for kvalitetsutviklingsarbeid i skolen. I vår høringsuttalelse fokuserer vi blant annet på viktigheten av god ledelse for kvalitet i skolen.

I denne forbindelse vil vi minne om muligheten til kompetanseheving på mikronivå ved å lytte til relevante podkaster om skole- og barnehageledelse, samt om skole, barnehage og ledelse generelt. Særlig anbefaler vi vår egen podkast Viktigste Leder.

Vi anbefaler også å ta en titt på Udirs sider for rektor- og styrerutdanning og modulene for de som allerede har denne grunnleggende utdanningen. Denne kompetansehevingen er krevende, men er faglig bra og praktisk rettet for problemstillinger i hverdagen. Søknadsfristen er rett rundt hjørnet, så det er bare å søke.

Relaterte artikler

Perspektiver mot 2025 ved utgangen av 2024

Årets juletid er en anledning til å reflektere over året som har gått og forberede oss på det som ligger foran oss. Jeg vet at du, som leder i skole og barnehage, står midt i en krevende hverdag der økonomiske rammer strammer inn og økende forventninger legger stadig mer press på ditt handlingsrom.

Nyheter
Råd for god digital praksis og skjermbruk i skolen

Udir: Råd for god digital praksis og skjermbruk i skolen

Utdanningsdirektoratet har utarbeidet åtte råd for å sikre god digital praksis og skjermbruk i skolen. Rådene fokuserer på å bruke digitale enheter, verktøy og ressurser på en måte som bidrar positivt til elevenes læring, utvikling og trivsel.

Nyheter

Gikk du glipp av pensjonswebinaret?

Pensjonssparing er et vanskelig, men viktig tema, Derfor inviterte vi pensjonsekspert Liven Sandell fra Nordea for å forklare litt nærmere hvordan pensjon faktisk fungerer.

Nyheter