– Skolelederforbundet mener at dette er en for lettvint løsning. En anbefaling om forbud er ikke veien å gå. Det løser ikke utfordringene vi har i skolen. Mobilen får for stor plass i debatten. Vi mener at politikerne behandler symptomer og ikke årsaker når beslutningene fattes, sier nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen.
Vi vet at de aller fleste skoler har gode og lokale regler på dette. Skolene har ulik praksis, men de har gode lokale ordninger for å begrense bruk av mobiltelefon. Skolelederforbundet mener at det er viktig at de enkelte skolene finner sin egen måte å håndtere dette på.
– Det er dyktige skoleledere, lærere og elever som tar sitt ansvar og finner lokale måter å løse ting på. Nå snakker vi om mobiltelefoner og smartklokker. Hva er det neste som man skal anbefale å forby i skolen, spør Mona Søbyskogen.
Skolelederforbundet vil oppfordre skoleeier og skolene til å ha en grundig prosess som involverer rektor, foreldre, elever og ansatte, og hvor de sammen kan bli enige om hvilke regler skolen skal ha.
– Det er viktig at en har ordensreglement som passer inn lokalt, på den enkelte skole. Vi vet at mobilen kan være nyttig i deler av undervisningen, og det må være greit, sier Mona Søbyskogen.
Det er nødvendig å styrke skoledemokratiet mener Skolelederforbundet.
– Reguleringen av mobilbruk må være et lederansvar ved den enkelte skole. Det for å sikre elevene, foresatte og medarbeidernes stemme i skoledemokratiet.
Mona Søbyskogen mener også at regjeringen burde ha ventet med anbefalingene til konklusjonen fra Skjermbruksutvalget foreligger.
– Skolen må ligge fremst i arbeidet med danning og utdanning, og dette er et område der skoledemokratiet må lage kjørereglene. Tillit til profesjonen, Læreres posisjon i klasserommet som profesjonelle pedagoger og ledere styrkes ikke med nasjonale retningslinjer for mobilbruk, sier Mona Søbyskogen.