Arendalsuka: Hvordan lære om mobbeforebygging?
Ill.foto: Istockphoto

Arendalsuka: Hvordan lære om mobbeforebygging?

Partnerskap mot mobbing inviterer til debatt under Arendalsuka onsdag 17. august. Hva lærer lærere om mobbing i utdannelsen sin? Og hva skulle de som ansetter lærere ønske de hadde lært?

Dette er blant spørsmålene som blir en del av samtalen under Partnerskap mot mobbings arrangement «Mobbeforebygging i lærerutdanningen», onsdag 17. august fra kl. 09.30, under Arendalsuka.

Synet på mobbing er i endring fra et rent individfokus til å også handle om sosiale dynamikker og utrygge fellesskap. Tilhørighet til felleskapet er viktig for at elever skal oppleve et trygt godt skolemiljø. I et endret syn er også læreres faglige undervisning og fellesskapende praksis avgjørende for å forebygge mobbing.

Her kan du lese om arrangementet på arendalsuka.no Mobbing #2022 – Mobbeforebygging i lærerutdanningen – Arendalsuka (her finner du også lenke til streaming av arrangementet)

Vi i Partnerskap mot mobbing har invitert ulike aktører med erfaring og kjennskap til lærerutdanning. Her kan du høre om hvordan et mobbesyn i endring kan være med på å både utfordre og utvikle dagens lærerutdanning.

Du møter blant andre disse:

  • Frode Restad (moderator), forsker ved Oslo Met
  • Dag Johannes Sunde, studieleder og lærerutdanner ved OsloMet
  • Tarja Irene Tikkanen, professor og lærerutdanner ved UiS
  • Kristin Eidet Robstad, direktør oppvekst i Kristiansand kommune
  • Linda Fagermo Hjørnevik, rektor/enhetsleder ved Rykene oppvekstsenter i Arendal
  • Lars Strande Syrriste, leder av Pedagogstudentene

Vi ses på Lille hotell onsdag 17. august fra klokka 09.30. Velkommen!

Se også hjemmesiden til Partnerskap mot mobbing Partnerskap mot mobbing

Relaterte artikler

Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark

Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.

Nyheter | Fagartikler

Pekefinger eller støttespiller: Hva blir statsforvalterens rolle under den nye opplæringsloven?

Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).

Nyheter

Har kunstig blitt naturlig?

På Vika videregående i Oslo er skoledagen preget av både kunstig og naturlig intelligens. Hva er erfaringen?

Nyheter | Fagartikler