Skolelederforbundet lanserer ny rapport på Arendalsuka

Hvilket behov har skoleansatte for lederskap, hva ønsker de at skoleledere skal bruke tida si på og hvordan mener de at lederskapet bør utøves? Dette får du svar på i Skolelederforbundets nye forskningsrapport som presenteres på Arendalsuka den 17. august.

Skolelederforbundet  har de siste årene gjennomført flere vitenskapelige undersøkelser og på onsdag den 17. august kl. 8.30 – 9.30 vil vi presentere vår nye forskningsrapport på Clarion Hotel Tyholmen i Arendal.

I 2021 gjennomførte vi en lederundersøkelse for å finne ut om det var samsvar mellom de oppgavene som lederne gjør, og hva de ønsket å gjøre.  I år legger vi frem en ny rapport som avdekker hva de ansatte i skolen ønsker at lederne skal bruke tida si på, og hvordan lederskapet bør utøves.

Undersøkelsen er  gjennomført av professor Rudi Kirkhaug ved UiT, Norges arktiske universitet. Han har selv mange års erfaring fra skoleverket og har gjort omfattende forskning på skolelederskap tidligere. Han har fått støtte av dr. stipendiat Kristian Haugen.

Professor Kirkhaug vil selv legge frem de viktigste funnene fra undersøkelsen.  Deretter følger en debatt hvor politikere, skoleeier (KS) og skolefolk får anledning til å kommentere funnene i undersøkelsen. Debatten ledes av Aslak Bonde.

Før debatten serveres en enkel frokost. Debatten streames.

Medvirkende

  • Stig Johannssen, Forbundsleder, Skolelederforbundet
  • Rudi Kirkhaug, Professor, UiT
  • Jan Tore Sanner, Stortingspolitiker, Høyre
  • Elise Bjørnebekk-Waagen, Stortingspolitiker, Arbeiderpartiet
  • Kristin Holm Jensen, Avdelingsdirektør for oppvekst, kultur og utdanning, KS
  • Tone Hultmann, Avdelingsleder, Søgne videregående skole
  • Per Bård Torvik, Avdelingsleder, Søgne videregående skole
  • Aslak Bonde, Moderator
Kontaktperson
Trygve Beyer-Olsen, Politisk rådgiver, Skolelederforbundet. Mobil: 91647911, epost: tbo@skolelederforbundet.no

Relaterte artikler

Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark

Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.

Nyheter | Fagartikler

Pekefinger eller støttespiller: Hva blir statsforvalterens rolle under den nye opplæringsloven?

Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).

Nyheter

Har kunstig blitt naturlig?

På Vika videregående i Oslo er skoledagen preget av både kunstig og naturlig intelligens. Hva er erfaringen?

Nyheter | Fagartikler