Brudd i kommune-oppgjøret: – Utilstrekkelig for å sikre gode ledervilkår

Fredag ble det klart at partene har gått til brudd i årets kommuneoppgjør. - Arbeidsgivers tilbud ville ikke gitt våre medlemmer den økningen i kjøpekraft som trengs for å rekruttere og beholde dyktige ledere i skole og barnehage, sier forbundsleder Stig Johannessen.

Forhandlingsleder Hilde Pettersen og forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

– Ledere i oppvekst- og opplæring har de siste årene jobbet dag og natt for å gi våre barn og elever det opplæringstilbudet de har krav på. Forskning viser at det blir stadig vanskeligere å rekruttere skole- og barnehageledere. Flere vurderer å forlate yrket på grunn av arbeidspresset, sier forbundslederen.

– Arbeidsgiver må forstå at bedre lønns- og arbeidsvilkår er avgjørende for å rekruttere og beholde dyktige ansatte i landets viktigste lederstillinger. Nå som oppgjøret går til mekling forventer vi at arbeidsgiversiden kommer opp med et bedre tilbud enn det de har gjort hittil i årets forhandlinger, sier forbundsleder Johannessen.

– YS Kommune krevde solid økning i kjøpekraften i årets lønnsoppgjør for å ta igjen det tapte, sier leder i YS kommune Lizzie Ruud Thorkildsen. Hun viser til at norsk økonomi går svært godt, at det er sterk prisvekst og varsler om flere renteøkninger framover.

– Våre krav er forsvarlige og det er helt rimelige at våre medlemmer får en solid lønnsøkning i år, sier hun.

Les mer på YS.no

Også forhandlingene med Oslo kommune og staten endte med brudd.

Relaterte artikler

Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark

Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.

Nyheter | Fagartikler

Pekefinger eller støttespiller: Hva blir statsforvalterens rolle under den nye opplæringsloven?

Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).

Nyheter

Har kunstig blitt naturlig?

På Vika videregående i Oslo er skoledagen preget av både kunstig og naturlig intelligens. Hva er erfaringen?

Nyheter | Fagartikler