![](https://www.skolelederforbundet.no/wp-content/uploads/2024/07/Danmark-Lene-Tanggaard-mindre.jpg)
Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark
Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.
Vi ser med glede på Regjeringens beslutning om å avlyse eksamen våren 2022. De har lyttet til Skolelederforbundet og de andre organisasjonenes innspill og fattet et raskt vedtak til elevenes og de ansattes beste.
– Kunnskapsgrunnlaget viser at koronapandemien har ført til ulikheter i elevers utbytte av opplæringen, og det er sannsynlig at lærerne og elevenes hverdag vil være preget av sykefravær flere uker fram i tid. Vi anbefalte derfor at hensynet til likebehandling og rettferdig vurdering, sammen med elevenes motivasjon, trivsel og læring, skulle tillegges størst vekt i den helhetlige vurderingen, sier forbundsleder Stig Johannessen.
Mange steder har elevene over lengre tid har hatt et redusert faglig og sosialt læringsmiljø. Ved å avlyse alle eksamener, frigjøres tid og ressurser til å skape en best mulig læringssituasjon de siste månedene av skoleåret, og det gir samtidig lærere og elever mulighet til å rette økt fokus mot standpunktvurderingen.
Vi anbefalte at hensyn til likebehandling og en rettferdig vurdering, sammen med elevenes motivasjon, trivsel og læring, skulle tillegges størst vekt i den helhetlige vurderingen av våreksamen.
– Det er godt å se at Regjeringen er lydhøre for Skolelederforbundets innspill og nå legger til rette for en god avslutning på skoleåret, sier Johannessen.