Ledelsesressursen løftes – ny arbeidstidsavtale i havn
Publisert 17.01.22 | Modolf Moen

Ledelsesressursen løftes – ny arbeidstidsavtale i havn

Forhandlingene om arbeidstidsavtalen SFS 2213 er sluttført og en ny avtale er i havn. Vi hadde som et av våre krav å tydeliggjøre punktet om ressurser til ledelse. Dette har vi lyktes med.

Du finner SFS 2213 her.

I den nye avtalen er punkt 8.2, som omhandler ledelsesressurs, oppdatert med følgende formulering:

«Ledelsesressursen vurderes i forhold til den samlede oppgaveløsningen ved den enkelte skole, og ressursen fra foregående skoleår danner et utgangspunkt for drøftingen og må sees som et minimum for neste års ressurs til ledelse.»

– Vi har oppnådd en forståelse av at lederens arbeidsoppgaver er økende og at det ikke lenger er nok å bare videreføre ledelsesressursen uten drøfting, slik det var i den gamle avtalen, sier en fornøyd forbundsleder Stig Johannessen.

Her avbildet sammen med avdelingsdirektør og forhandlingsleder Hege Mygland i KS.

I samme punkt er det også tydeliggjort at «pedagogisk ledelse og profesjonsfaglig arbeid krever tid. Ledelsesressursen som avsettes, må gi handlingsrom for å lede dette arbeidet»

– Dette gir våre tillitsvalgte rom for å drøfte innholdet i lederoppgaven og ressursene som settes av til dette, tilføyer forbundslederen.

 

 

Relaterte artikler

Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark

Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.

Nyheter | Fagartikler

Pekefinger eller støttespiller: Hva blir statsforvalterens rolle under den nye opplæringsloven?

Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).

Nyheter

Har kunstig blitt naturlig?

På Vika videregående i Oslo er skoledagen preget av både kunstig og naturlig intelligens. Hva er erfaringen?

Nyheter | Fagartikler