Veiledning om regelverket for barnehager og skoler under pandemien
Ill.foto: Istockphoto

Veiledning om regelverket for barnehager og skoler under pandemien

Utdanningsdirektoratet har laget en temaside for korona. Her finner du også en oversikt over i hvilke tilfeller elevene har rett til opplæring hjemme og om skoleeiers ansvar for å sikre at skolene har en praksis som er i tråd med regelverket.

Utdanningsdirektoratet har laget nyttige og informative temasider om korona på udir.no. Der har de også lagt ut en en oversikt over i hvilke tilfeller elevene har rett til opplæring hjemme og om skoleeiers ansvar for å sikre at skolene har en praksis som er i tråd med regelverket.

På nettsidene finner du også veiledere om smittevern i barnehager og skoler og veiledning om beredskapsplanlegging for skoleeiere for barnehager og skoler.

Utdanningsdirektoratet har også utarbeidet veiledning til statsforvalterne om regelverket som gjelder for rammene for å begrense tilbudet i barnehager, skoler og skolefritidsordninger for drift av barnehager og skoler under pandemien. Veiledningen behandler barnehage- og skoleeiers ansvar etter de alminnelige reglene. I tillegg behandler den sammenhengen mellom reglene i covid-19-forskriften og det midlertidige regelverket om tilpasninger i barnehageloven, opplæringsloven og friskoleloven. Dette omfatter blant annet en beskrivelse av hva som ligger i kravene til smittevernfaglig forsvarlig drift.

Relaterte artikler

Bedre data – bedre beslutninger, regjeringens forslag til individ- og fraværsregister

Regjeringen har like før påsken setter inn, lagt frem forslag om individ – og fraværsregister. Skolelederforbundet er positive til forslaget, men understreker viktigheten av at barnets beste, høy personvernstandard og minimal administrativ belastning alltid må stå i sentrum. Forbundet tror at individregistre vil gi nødvendig kunnskap for å utvikle en mer treffsikker, inkluderende og kunnskapsbasert barnehage- og skolepolitikk.

Nyheter

Mellomoppgjøret og reforhandling av SFS2213

Årets sentrale forhandlinger er et mellomoppgjør som handler om penger. Men vi skal også forhandle om to viktige særavtaler: SFS2213 og SFS2201. Av: Knut - Arve Skålevik, Seksjonsleder i Skolelederforbundet

Nyheter

Webinar: Barnets beste og barns rett til å bli hørt

Hvordan kan vi gjøre gode barnets beste-vurderinger? Hvilken innvirkning har den nye opplæringsloven for slike vurderinger? Og hvordan sikrer vi som skoleledere at barna får være med og påvirke vurderingen av deres egen situasjon?

Nyheter