Skolebesøk med fokus på lek, fellesskole og kompetanse

I vakkert solskinn besøkte partileder Guri Melby Ridabu skole på Hamar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I strålende sol besøkte partileder i Venstre, Guri Melby, Ridabu skole i Hamar kommune sammen med Skolelederforbundets forbundsleder Stig Johannessen og Venstres 1. kandidat i Hedmark, Stig Vaagan.

PÅ besøket fikk de omvisning i skolens lokaler og innblikk i hvordan Ridabu jobber med å integrere lek i skolehverdagen for de yngste elevene – en del av prosjektet «Lekende læring og lærende lek».

Elever spiller brettspill

 

 

 

 

 

 

 

 

Venstres leder fikk oppleve at pultene i klasserommet har måtte vike for  lego, utkledningsklær, kafe lokale, dukkevogner, hytter og klosser, dette for å gjøre plass for lek. Partilederen i Venstre fikk oppleve lek!

De møtte en skole der lærerne sier at fokus på lek har ført til bedre overgang fra barnehage til skole,  færre konflikter og  lærere har fått mer tid til enkeltbarn. Det er blitt bedre relasjoner i klassen, mindre støy og konflikter og tryggere barn som lærer godt.

Prosjektet hadde oppstart høsten 2023 og går over fire år og de opplever store endringer på  de skolene som deltar. Resultatene viser at lek for førsteklassingene fører til trivsel, glede, og motivasjon for å lære fag. Prosjektet i Hamar  har følgeforskning og det er  seks skolene som deltar i prosjektet;  Lunden, Ingeberg, Lovisenberg, Ridabu, Solvang og Rollsløkken.

Initiativet til prosjektet ble tatt av rektorene i Hamar som opplevde at overgangen mellom barnehage og skole var stor, og at mange barn ikke fant seg tilrette i skolen. Prosjektet viser at skoleledelse og rektorer spiller en avgjørende rolle for kompetanseutvikling, samarbeid og for å få tilgang til de ressursene og helheten en skole trenger.

I tillegg til samtale med rektor Per Oskar Stai, ble det også møte med lærere på 1. og 2. trinn og høre deres erfaringer. Det ble  gode diskusjoner om utviklingen av fellesskolen, og behovet for kvalitetsutvikling og kompetanseheving for både lærere og ledere i skolen.

 

 

«Lekende læring og lærende lek» er navnet på prosjektet som setter lek i sentrum.

De seks skolene som deltar er Ridabu,Lunden, Ingeberg, Lovisenberg, Solvang og Rollsløkken.

Det hadde sin oppstart høsten 2023. Prosjektet skal vare i fire år. Forskere følger det underveis.

Partileder i Venstre Guri Melby og Forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet i samtale med rektor og lærere om skoleutvikling

Relaterte artikler

Mellomoppgjøret og reforhandling av SFS2213

Årets sentrale forhandlinger er et mellomoppgjør som handler om penger. Men vi skal også forhandle om to viktige særavtaler: SFS2213 og SFS2201. Av: Knut - Arve Skålevik, Seksjonsleder i Skolelederforbundet

Nyheter

Webinar: Barnets beste og barns rett til å bli hørt

Hvordan kan vi gjøre gode barnets beste-vurderinger? Hvilken innvirkning har den nye opplæringsloven for slike vurderinger? Og hvordan sikrer vi som skoleledere at barna får være med og påvirke vurderingen av deres egen situasjon?

Nyheter

Skoleledere skal hjelpe elever til å lese mer

En ny norsk studie viser en tydelig sammenheng mellom elevenes leseferdigheter og skoleledelsens støtte. Nå skal den nasjonale satsingen Tid for lesing gi barn og unge økt leselyst.Tekst: Anders Ildstad Foto: Trude Witzell

Nyheter