Desemberutgaven av Skolelederen er ute nå

I årets siste utgave av Skolelederen kan du blant annet lese om hvordan Atlanten videregående skole over tid har jobbet systematisk for å skapet et trygt og godt læringsmiljø ved skolen. Det har blant annet resultert i at skolen i dag har svært lave mobbetall og bortimot null frafall.

Atlanten vgs startet med VIP Makkerskap i 2015. Kontaktlærer Ann-Kristin Mjøen i klasse 1ST2 forteller at elevene blir godt kjent i makkergruppene, lærer seg å snakke godt sammen og bidrar mer i timene enn før. (Foto: Trude Witzell)

I denne utgaven kan du også lese et intervju med barnehagestyrer Anne Gundersen, som ble den første som ble tildelt Skolelederforbundets Viktigste Leder-pris: – Vi jobber med barn, ikke med ting. Vår viktigste jobb er å sørge for at barna har det bra og ivareta deres behov for omsorg, lek og læring. Min jobb er å sørge for at vi lykkes med det, sier hun i intervjuet.

Anne Gundersen har jobbet i barnehage i hele sitt yrkesaktive liv. I september ble styreren i Sand barnehage den første som mottok Viktigste Leder prisen fra Skolelederforbundet. (Foto: Ole Alvik)

Trygghet, mestring, motivasjon og glede over å lære nye ting står i fokus for læringsarenaen «Smiå» på Gossen i Aukra kommune. Etter halvannet års drift kan ansatte og elever se tilbake på mange gode læringsopplevelser. Hva de gjør og hvordan, kan du lese om i reportasjen Bygger mestring, motivasjon og framtidskompetanse gjennom praktisk læring.

Sløying av fisk er grunnleggende kunnskap for kystungdom. Her får Finn S. Blomvågnes innføring av lærer Gunnar Bentz Høgseth. (Foto: Tor Arne Aasen/Aukranytt)

Det er en sammenheng mellom elevenes leseferdigheter og skoleledelsens støtte. Det kan du lese mer om i artikkelen Skoleledere skal hjelpe elever til å lese mer. 

Unni Fuglestad, universitetslektor i lesevitenskap, og Johanne Ur Sæbø, førsteamanuensis i lesevitenskap, ved Nasjonalt lesesenter reiste i høst rundt om i hele landet for å lansere den nasjonale satsingen på lesing, Tid for lesing. (Foto: Trude Witzell)

Hva bør skoleledere være oppmerksomme på når de prøver å engasjere medarbeidere til å lede utviklingsarbeid? Det kan du få nyttige svar på i artikkelen Lærere som ledere av utviklingsarbeid. Fagartikkelen er skrevet av Bjørn Bolstad ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.

Bjørn Bolstad er seniorrådgiver ved FIKS ved UiO. Han har tidligere jobbet 30 år i norsk skole som rektor, undervisningsinspektør og lærer, og han har utgitt flere bøker om pedagogiske emner. (Foto: UiO)

 

Les siste utgave:

Skolelederen nr. 4, 2024

Relaterte artikler

Gi oss det handlingsrommet vi trenger

Det er gjennom handling vi ser om de politiske ambisjonene realiseres, slik at vårt oppdrag kan løses med den kvaliteten og det handlingsrommet vi trenger.

Nyheter
Dorothea Blix og Sigrun Bones

Skolelederes viktige og komplekse relasjonsarbeid

Kan vi påstå at å være skoleleder er blant yrkene med det mest komplekse relasjonsarbeidet?

Nyheter
Axel Aubert og Alf Aschim

Å gi kidsa framtidshåpet tilbake: Elevmedvirkning og demokrati i klasserommet

Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?

Nyheter