Krever styrking av skoleledelse

Skolelederforbundet, som er en del av European School Heads Association (ESHA), har sendt et viktig brev til norske politikere med en sterk oppfordring om å prioritere skoleledelse.

Skoleledere er sentral rolle i utviklingen og innovasjonen av utdanning. De er avgjørende for å støtte lærere og ansatte. Å få til gode og spennende skoler krever sterk og visjonære rektorer og ledelse. Å investere i ledelse er en effektiv måte å forbedre utdanningsmålene på.

ESHA understreker den avgjørende rollen skoleledere har for å sikre kvalitet og trygghet for våre barn, samt i støtten til lærere og ansatte. Brevet ble vedtatt i ESHAS møte i oktober og blir sendt til politikere i de europeiske land.

I brevet fremhever Skolelederforbundet og ESHA sju områder som nå krever politisk handling:

  1. Satse på profesjonell utvikling: Det er nødvendig med profesjonelle utdanningsprogrammer, der en sikrer finansiering slik at skoleledere kan delta i etter og videreutdanning. Dette er nødvendig for å styrke lederegenskaper, pedagogiske kunnskaper og organisatoriske ferdigheter.
  2. Klare rolledefinisjoner og støttestrukturer: Etablering av tydelige rollebeskrivelser og robuste støttestrukturer for å redusere administrative byrder og gi nødvendige ressurser for effektiv ledelse.
  3. Rekrutterings- og retensjonsstrategier: Utvikling av omfattende strategier for å tiltrekke og beholde kvalifiserte ledere, inkludert trygge, gode lønninger, karrieremuligheter og anerkjennelse av lederrollen.
  4. Fokus på balanse mellom arbeid og fritid: Initiativer for å regulere arbeidstiden, fremme trivsel og forhindre utbrenthet gjennom tilgang til lederstøtte og ressurser.
  5. Samarbeidsmodeller for styring: Fremme samarbeidsmodeller som involverer interessenter i beslutningsprosesser, styrke samarbeidet mellom skoler, lokalsamfunn og utdanningsinstitusjoner, og sikrer ansvarlighet og åpenhet i ledelsespraksis. Kommunene må bli en medspiller som har et godt og profesjonelt apparat som støtter opp under skolen.
  6. Håndtering av demografiske utfordringer: Implementering av målrettede strategier for å tiltrekke ledere til regioner med mangel på kvalifiserte kandidater, samt støtte mangfolds- og inkluderingsinitiativer for å sikre lik tilgang til ledermuligheter.
  7. Omfavnelse av innovasjon og digitalisering: Tilby opplæring og ressurser for å effektivt utnytte teknologi til administrative oppgaver, kommunikasjon og profesjonell utvikling, samtidig som man sikrer en balansert tilnærming som prioriterer menneskelig kontakt og pedagogisk kvalitet.

Skolelederforbundet understreker viktigheten av dialog og samarbeid med politiske beslutningstakere på regionalt og nasjonalt nivå for å styrke utdanningsledelse i Norge. Forbundet oppfordrer politikerne til å vurdere og implementere disse anbefalingene for å fremme potensialet til hver enkelt elev og forme en lysere fremtid for kommende generasjoner.

Les hele brevet her

Relaterte artikler

Forbundsleder Stig Johannessen

Skolelederforbundet støtter opprettelsen av utvalg for framtidens skole

I forbindelse med behandlingen av Meld. St. 34 «En mer praktisk skole» ble det, fredag 29. november, oppnevnt et nytt utvalg. Utvalget skal gjøre rede for skolens rolle og brede samfunnsmandat og utrede fellesskolens rolle i fremtidens samfunn. Skolelederforbundet støtter dette arbeidet og mener det er viktig at diskusjonen omfatter hvordan skolen kan forberede elever på deltakelse i utdanning, arbeidsliv og samfunn, samtidig som den ivaretar sosiale fellesskap og tillit.

Nyheter

Etterlyser en rød tråd i skolepolitikken

For å kunne gjøre en god jobb, må utdanningssektoren få tid og anledning til å jobbe med kvalitet – uten stadig nye retningsforandringer.

Nyheter
Viktigste Leder episode 411

Ufrivillig skolefravær: Hvordan møter vi nevrodivergente elever?

«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?

Nyheter