Lønnsoppgjør i staten har også flere sider
De kommende ukene er årets tariffoppgjør i staten til behandling i Rikslønnsnemda. Dette gjelder ikke for YS Stat, som inngikk en ny tariffavtale med staten tidligere i år.
Skjermbrukutvalgets utredning «Det digitale (i) livet: Balansert oppvekst i skjermenes tid» gir et viktig bidrag til å styrke kunnskapsgrunnlaget om barn og unges skjermbruk. Digitale medier og skjermbruk er blitt en naturlig del av barns og ungdoms hverdag. Derfor er vi glad for at Skjermbrukutvalget har fremlagt sin rapport. Det er viktig at vi sikrer en balansert tilnærming for å sikre barna våre en god opplæring og trygg bruk av skjerm.
– Skolelederforbundet støtter utvalgets anbefalinger om en helhetlig og kunnskapsbasert tilnærming til digital praksis i barnehager og skoler, sier Stig Johannessen, leder av Skolelederforbundet.
Skolelederforbundet har mange ganger presisert at utfordringene som vi ser i barnehage og skole, er et speil på samfunnsutviklingen. Dette krever en helhetlig tilnærming og et tett samarbeid mellom skole, barnehage og hjem. Skolene og barnehagene kan ikke løse disse utfordringene alene.
Barn og unges skjermbruk har vært et viktig og sentralt tema de siste årene. Rapporten viser at barna og de unge har det fint, men det er en rekke trender som går i feil retning:
Barn og unge leser dårligere og har dårligere i demokratiforståelse. Motivasjonen og trivselen faller, mobbingen øker, og elevene har dårligere matte- og naturfagsforståelse.
– Det er behov for et digitalt kompetanseløft for både ansatte og foreldre om vi skal bidra til å balansere bruk og skape digital dømmekraft hos barn og unge. Foreldrene har en viktig rolle, sammen med skolen og barnehagens ansatte, for å lykkes med å balansere de ulike digitale og analoge ressursene, både i skolen og på fritiden, sier Johannessen.
Utvalgets rapport understreker behovet for balanse mellom digitale og analoge læremidler, noe Skolelederforbundet støtter.
– Det er viktig å ha en god balanse mellom skjerm og bok, mellom høytlesning og lek, mellom å gå på biblioteket og å bruke nettet. Teknologi gir viktige muligheter i undervisningen. Det er avgjørende at lærere og skoleledere har tillit og metodefrihet til å velge de verktøyene som best støtter elevenes læring.
Skjermbrukutvalget fikk i oppdrag å gi regjeringen et bedre kunnskapsgrunnlag om hvordan barn og unges skjermbruk i barnehage, skole og fritid påvirker helse, livskvalitet, læring og oppvekst. Utvalget leverte sin «NOU 2024: 20 Det digitale (i) livet – Balansert oppvekst i skjermenes tid» 11. november 2024.
– Utvalget håper at rapporten vår kan bidra til en opplyst og nyansert debatt om barn og unges skjermbruk. Skjermbruk er en integrert del av livene deres, og det er mye forskjellig som inngår i «skjermbruk». Vi vil beholde de positive sidene ved skjermbruken og bekjempe de negative. Derfor må tjenestene barna bruker bli tryggere og bedre alderstilpasset. Skjermbruken må også inngå i et godt balansert liv. Den balansen må de voksne hjelpe barna til å finne. Vi mener ikke løsningen er å koble barna av, men å koble de voksne på, sier utvalgets leder Robert Steen.
Noen av hovedfunnene i rapporten er at: