Bli med på gratis frokostseminar om forebygging av alkoholrelatert sykefravær

15 % av sysselsatte har et risikofylt alkoholbruk, det vil si alkoholbruk som kan ha negative konsekvenser for arbeidsplassen og på sikt kan føre til avhengighet. Beregninger fra Samfunnsøkonomisk analyse viser at alkoholrelatert fravær og ineffektivitet koster arbeidslivet minst 1,1 milliarder årlig. I tillegg vet vi at over 300 000 arbeidstakere dropper jobbfester på grunn av alkoholbruken der, og like mange sier de har opplevd drikkepress i slike situasjoner.

Ill.foto: Istockphoto

Arbeidsplassen er en viktig arena for å forebygge risikofylt alkoholbruk, fange opp problematisk bruk på et tidlig tidspunkt og tilby hjelp til de som trenger det. Å hindre sykefravær og frafall fra arbeidslivet på grunn av problematisk bruk er sosial bærekraft i praksis.

Formålet med seminaret

I seminaret ønsker vi å gi ledere og tillitsvalgte kunnskap, bevissthet og konkrete tips om hvordan de kan bidra til en ivaretakende og inkluderende kultur på sin arbeidsplass, gjennom forebygging og håndtering av problematisk bruk.

Hør hva Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet og partene i arbeidslivet tenker er gode tiltak, og la deg inspirere av praktiske eksempler og erfaringsbaserte råd.

Tid: 29. oktober 2024 kl. 8.00-9.30. Frokost fra. Kl. 07.30.

Sted: Nationaltheatret konferansesenter i Oslo. Seminaret streames.

Seminaret er gratis.

Les mer og meld deg på