Anne Gundersen vant Viktigste Leder-prisen 2024

På Skolelederforbundets konferanse Viktigste leder den 25. september ble Anne Gundersen, enhetsleder ved Sand barnehage i Nord-Odal kommune, tildelt Viktigste Leder-prisen for 2024. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun delte ut prisen.

Anne Gundersen mottar Viktigste Leder-prisen 2024.

«En sann inspirasjon»

Anne Gundersen ble Viktigste leder 2024. Hun har fått anerkjennelse for sitt tydelige, inkluderende og omsorgsfulle lederskap. Juryen fremhevet hennes evne til å skape et miljø der både barn og ansatte føler seg sett og hørt.

– Lederprisen er en anerkjennelse av vinneren Anne Gundersen som gjennom sitt verdibaserte, tillitsfulle og inkluderende lederskap har skapt en samarbeidskultur som har fremmer et godt arbeids-, lærings- og skolemiljø. Hun bidrar til å løfte frem betydningen av at gode ledere skaper gode arenaer for god læring og utvikling sier leder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun la vekt på at gode barnehage- og skoleledere er avgjørende viktig for at barna skal lære, trives og ha det bra, hun understreket viktigheten av å anerkjenne de som står i frontlinjen for barns læring og utvikling.

– Ledere som Anne er avgjørende for at barn og unge trives og lærer. Vi trenger ledere som ser barna og deres behov, som er dyktige på å samarbeide godt med foreldrene og løfter de ansatte.  Skole- og barnehageledere betyr mye for mange mennesker. Vi må verdsette dem som jobber med å bygge trygge, inkluderende miljøer for barna våre, sa Nordtun i sin tale.

Takk til teamet

Gundersen var rørt da hun mottok prisen og uttrykte stor takknemlighet for anerkjennelsen.

– Jeg er utrolig beæret over å motta denne prisen. Men dette er også en pris til hele teamet mitt på Sand barnehage. Vi har oppnådd dette sammen, og det er samarbeidet vårt som gjør oss sterke, sa en ydmyk og glad prisvinner.

Dette er en stor dag for Anne Gundersen, Sand barnehage og det er en stor inspirasjon for alle de viktigste lederne i Norge som daglig bruker sitt engasjement og tydelige lederskap  å sette barn unge, og ansatte i sentrum.

– Skolelederforbundet er stolte av at vi har fått en pris som skal bidra til å løfte frem alle de som i hverdag står opp for barn og unge, de viktigste lederne avslutter Stig Johannessen.

Om prisen

Viktigste Leder-prisen, som deles ut annethvert år, retter søkelyset mot ledere som har gjort en ekstraordinær innsats i barnehage, skole eller SFO/AKS. I tillegg til æren, mottar vinneren 40 000 kroner og et silketrykk signert illustratør Per Ragnar Møkleby.