Lek og læring: Hvordan gikk det med seksårsreformen?

I juni ble evalueringen av seksårsreformen overlevert til kunnskapsministeren. Rapporten peker på en variert skolehverdag og stort sett fornøyde førsteklassinger. Det er imidlertid stor forskjell på bruken av lek som del av opplæringen, og debatten om fri og styrt lek raser.

Podkastredaksjonen har fått storfint besøk av statssekretær i KD, Synnøve Mjeldheim Skaar. Hun er glad for at evalueringen viser at situasjonen er bedre enn mange har fryktet. Samtidig mener hun at vi nå ikke må si oss fornøyd, men at rapporten må danne grunnlag for videre arbeid.

Med oss i studio er også 2. nestleder Mona Søbyskogen, som har vært barne- og ungdomsskolerektor i mange år.

Les evalueringen her.

Relaterte artikler

Ledere i skolen må gis mulighet til å lede

Skoler som lykkes, har mellomledere som tør å være faglige ledere. Skoler som mislykkes har mellomledere som lar seg presse til å gjøre andre oppgaver, viser en ny rapport.

Nyheter

YS Arbeidslivsbarometer for 2024: Mange jobber ekstra for å klare høyere renter og priser

Mens eldre føler lite behov for å stramme inn livreima, har hele 60 prosent av de yngre arbeidstakerne tatt grep for å greie møtet med dyrtiden. Mange har gjort endringer i jobben for å få mer penger i lommeboka.

Nyheter

Sjekk ut denne månedens bøker

Denne måneden får du som er medlem 20% avslag på «Stress og mestring i skolen» og «Læreplanverk for kunnskapsløftet 2020». Dessuten kan du skaffe deg en ny planlegger for 2024-2025.

Nyheter