Pekefinger eller støttespiller: Hva blir statsforvalterens rolle under den nye opplæringsloven?

Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).

Seksjonssjef Kjersti Botnan Larsen hos Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus er opptatt av at statsforvalteren skal være en støttespiller. Hun loser oss gjennom endringene og deler noen tanker om hva den nye loven vil ha å si for samarbeidet mellom statsforvalter og skoleeier.

Lurer du på noe om den nye opplæringsloven? Da bør du sjekke ut Udirs ressursside.

 

Lytt også til disse

Ufrivillig skolefravær: Hvordan møter vi nevrodivergente elever?

«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?