En forsmak på CLASS-prosjektet

Professor Tine S. Prøitz leder CLASS-prosjektet. Hun kommer til Viktigste Leder-konferansen den 25. og 26. september, der hun vil legge fram prosjektets sluttrapport. Tidligere i måneden gav hun lyttere av podkasten Viktigste Leder en liten forsmak.

CLASS (Comparisons of Leadership Autonomy in School Districts and Schools) er et forskningsprosjekt som undersøker skolelederes opplevde og reelle handlingsrom. Forskerne har særlig sett nærmere på relasjonen mellom skoleleder og skoleeier, og hvordan denne relasjonen spiller en viktig rolle i å definere ledernes handlingsrom.

Meld deg på Viktigste Leder 2024

Relaterte artikler

Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark

Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.

Nyheter | Fagartikler

Pekefinger eller støttespiller: Hva blir statsforvalterens rolle under den nye opplæringsloven?

Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).

Nyheter

Har kunstig blitt naturlig?

På Vika videregående i Oslo er skoledagen preget av både kunstig og naturlig intelligens. Hva er erfaringen?

Nyheter | Fagartikler